Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

måndag 22 september 2014

Sjuktalen skenar

Kom helt av mig imorse på övergripande samverkan (centrala skyddskommittén).  Att sjukfrånvaron för vissa av Kommunals medlemsgrupper i kommunen är hög visste jag men att det skulle vara så katastrofalt höga siffror var jag inte beredd på.

Några exempel: Personliga assistenter över 12 % i sjukfrånvaro, Måltidspersonal över 9 nästa 10 %. Undersköterskor och vårdbiträden över 8 % sjukfrånvaro.
Tillsammans representerar dessa yrkesgrupper 25 % av de anställda i kommunen.

Vad beror då sjukskrivningarna på, att det är arbetet som är orsaken råder det inget tvivel om.  För om det vore annat skulle resten av de anställda ha samma sjuktal.
Hur har det då kunnat bli så här? en orsak är troligtvis de ständiga besparingskraven genom åren men även hur tungt arbetet är.

Arbetet kan vara tungt både fysiskt och psykiskt men om jag som anställd oavsett orsak inte får återhämtning då blir jag till slut sjuk.

Om inget görs kommer sjuktalen att fortsätta skena uppåt, vem ska då arbeta i dessa verksamheter.
Det som var oroväckande var att det inte som man kan tro är äldre som är sjukast utan det är unga som är sjuka i lika stor omfattning.

Samtidigt idag skickar kommunen ut pressmeddelande om att 15 personer till att börja med ska kunna få anställning på det introduktionsavtal som är tecknat mellan parterna. Ett steg mot att få fler trygga anställningar.

Det har nyss varit val och de närmaste åren kommer att bli avgörande för hur arbetsmiljön för Kommunals medlemmar blir. Men inte bara arbetsmiljön för personalen, hur blir kvalitén för medborgarna om resurserna är för små.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar